onsdag 8. juli 2015

Hagedrømmen

Hage er viktig for meg, jeg er kanskje litt over snittet interessert i hage, jeg er med i det lokale hagelaget og jeg liker å få til ting fra bunnen av. Jeg drømmer om drivhus, nyttehage med bær og grønnsaker, en hage med rom og ulike soner, en gøyal hage for ungene og et fristed for meg.

Jeg har hatt besøk av hageplanlegger Elin Rydningen fra Blomen Hage og Landskap, vi hadde en times befaring på tomta, og så skal hun bruke et par timer på kontoret. Jeg gleder meg så til å se hva hun finner på. For meg vil det forenkle hagejobbingen hel del, når jeg har en plan å jobbe med. Jeg gleder meg så til å begynne med hagen, og håper å få sådd plenen i år, og så får jeg ta ting i tur og orden neste år... og årene fremover! Jeg har vært så inspirert og gira etter besøk av Elin, hun spurte og jeg svarte, hun foreslo og jeg tenkte, og hagen fallt mer og mer på plass for meg. Rundt tomta blir det noe gjerde, noe hekk (har avtalt å få stiklinger fra en ligusterhekk), det blir stein (store stein), det blir drivhus, det blir tørkeplass til klær, tuntre, sitteplass, lekeplass, koseplass. Grønne planter, med fargeklatter innimellom, noen myke elementer, men ikke for mye. En rosa plastflamingo må få sin plass i et bed, sommerfuglbusker, syrin, epletre, plommetre. En tøff hage, en rocka hage? Vi får se, gøy blir det uansett!

Jeg har en del småplanter som jeg har fått frem fra frø, og jeg har en tanke om at jeg vil så eller sette stiklinger, få avleggere og lignende, for det meste i hagen min. Hage må ikke være dyrt, men det er klart at det da tar litt lengre tid.

Jeg drømmer om et tuntre, og nå har jeg fått frø fra Koreansk lønn. Jeg innser at det vil ta litt tid før de vil faktisk fungere som tuntre, den vokser 30-45 cm i året. Men tenk om 20 år, når jeg sitter på trappa og ser på det flotte tuntreet mitt, og tenker på at det sådde jeg fra frø da huset ble bygget! Akkurat denne sorten blir 4-7 meter, har grønne blader om sommeren og får et flott gul-oransj-rødt bladverk om høsten. Jeg er ikke helt sikker på hvordan denne sorten vil fungere i vårt våte vestlandsklima, men det finner jeg ut!


1 kommentar:

  1. Kjempespennende å høre om planene dine! Det høres ut som en fantastisk, tøff hage!! Morro å dele stiklinger etc, med hverandre. Og du er ikke bare med i hagelaget, du var med og grunnla det!!:) :)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad om du legger igjen en kommentar :)