fredag 14. juni 2013

Clematisspirer

Clematis fruticosa
Husker dere jeg sådde clematis, eller la dem til spiring i ziplockposer? Les mer om det her.

For en uke siden oppdaget jeg spirer i to av posene, Clematis fruticosa og Clematis heracleiforlia. Det tok altså to uker, de tre andre har ikke spirt.

Clematis heracleiforlia

For å potte om trenger du plantejord, vermiculite, merkepinner, små potter. Jeg har også brukt noen bokser fra europris. Jeg blandet jord og vermiculite ca halvt om halvt og fylte pottene med dette. Så lagde jeg et dypt hull i midten, hvor jeg forsiktig satte spirene ned og tettet forsiktig til med jord. Vann forsiktig, så jorden er fuktig. Clematisspirene har en lang rot og må etterhvert flyttes over i staudepotter, som er høye og smale.

Til høyre en boks med jord og vermiculite, i midten er små potter fylt med jordblandingen, til venstre
en kurv med potter, merkepinner og en merkepenn. Foran er posene med spirene.


En clematisspire

Ferdig pottet med merkepinne

1 kommentar:

  1. Utrolig spennende! Gratulerer med utviklingen. Gøy å følge deg. Og fin håndskrift har du også.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad om du legger igjen en kommentar :)