mandag 6. mai 2013

Grønnsakshage av pallekarmer

Beklager litt lite innlegg i det siste, det er rart hvordan en forkjølelse kan tappe en for energi. Når kvelden kommer og ungene er i seng, har jeg ikke klart å oppspore et snev av hverken kreativitet eller energi! Men det skjer nå litt alikevel!

Jeg er nesten i mål med de to Helmer-skuffeseksjonene mamma kjøpte for meg på IKEA, de er utrolig praktiske og rommer uendelig med smånips og dill, som jeg har en del av. Så nå blir det litt bedre orden under trappa i sykroken min.

Helgen har vært super, med knallvær i går. Vi var ute nesten hele dagen, og det var helt topp. Jeg har lenge planlagt et pallekarm-bed, og jeg har samlet pallekarmer her og der. Nå har jeg endelig det antallet jeg trenger, og jeg fikk en aha-opplevelse med tanke på hvor jeg skal ha det. Bak huset har vi en ubrukt plass, foran et uregjerlig skråbed. I helgen satte jeg igang og hakket opp gresstuster som har fått fritt leide i et par år. Jeg er ikke i mål, men har i hvert fall tatt område hvor karmene skal stå!

Som dere ser, så er det litt å ta tak i i selve bedet også. Til høyre på bildet er kanten på en skråning, her har jeg satt ned pilstiklinger, som skal bli en hekk. Det er ganske grunt her, men jeg skal toppe med litt "fersk" jord. Pallekarmeneskal stå langs denne skråningen. Jeg planlegger å beise karmene utvendig og trekke de med plast innvendig. Bildet er tatt rundt halv seks og jeg står med ryggen mot sør, så her er gode solforhold!
Dette er veien fra fremsiden av huset og rundt til pallekarmene. Jeg triller vogna rundt her, når den skal inn i kjelleren. Vi tømte dette bedet for jord i høst, for det var så grusomt mye ugress. Så her skal vi fylle på med ny jord, hva som skal plantes her er jeg enda ikke sikker på. Jeg vipper mellom hortensia eller lavendel! Jeg tar gjerne imot tips. Bedet ligger mot sør, og kan fort bli littt tørt! Jeg må også renske kanten mot plenen, og fylle på litt. Det er nok dette området som blir fokus fremover, i tillegg til å holde de andre bedene i sjakk!

Jeg må si jeg gleder meg til vår, sommer, sol, jord under neglene, små spirer, og (forhåpentligvis) fine, friske grønnsaker!

1 kommentar:

  1. Så deilig å ha et bed som er av håndterlig størrelse! Dette blir bra!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad om du legger igjen en kommentar :)