tirsdag 28. mai 2013

Fruktkake

Denne kaken er saftig, frisk og god. Ikke helt ulik gulrotkake, men jeg bruker fruktmos/puré i stedet for revne gulrøtter. Kaken ble levert til et kakebord på den lokale markedsdagen på lørdag, men vi smakte litt og god ble den! Mannen mente den var altfor god til å levere fra seg, så det spørs om jeg ikke må lage den igjen snart!



3 egg
2,5 dl sukker
3 dl matolje
frøene fra en vaniljestang
250 g hvetemel
1,5 td natron
0,5 ts kanel
400 g fruktmos

Rør sammen egg, sukker og matolje, tilsett frøene fra vaniljestangen, natron, kanel, mel og miks godt. Til slutt røres fruktmosen inn. Jeg bruker fruktmos fra babymathylla i butikken, kjempesmart. Den er uten tilsetning, kun most frukt og de er veldig gode.

Kaken stekes i en form på 20x30 cm, 175 grader i 30 minutter. Avkjøle kaken.

200 g kremost
100 g romtemperert smør
400 g melis

Rør sammen smør og kremost, sikt inn melis og bland godt. Spre glasuren over kaken og pynt med det du har av kakepynt!

1 kommentar:

  1. Nam nam nam, tennene løper i vann av bilde og oppskrift. Lager du tuter jeg nedover på besøk :)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad om du legger igjen en kommentar :)