mandag 27. mai 2013

Clematis fra frø


Clematis reticulata
Å så clematis fra frø går for å være vanskelig. Det er ikke noe du finner i frøhylla på hagesentrene og med god grunn. Jeg oppdaget for noen år siden at det fantes så uendelig mange vakre og anneledes clematistyper, som jeg ikke fant her hjemme. Jeg bestilte frø fra Gardens North, leste meg opp på såing av clematis fra frø på et clematisforum og satte i gang. Og det spirte som bare det, utrolig morsomt!


Jeg klarte ikke følge opp alle spirene, dette var midt i husrenoveringen i 2007/2008 og jeg klarte ikke helt å følge opp. Jeg endte opp med noen planter av typen Clematis Macropetala "kronklematis"
Clematis hirsutissima
Denne får blåfiolette blomster og blomstrer i mai-juni. Jeg gav et par til mamma og et par til svigerfar og jeg beholdt noen selv. Vi var midt i husrenovering, og mine klematisspirer gikk desverre dukken. Svigerfar har en plante som har klart seg og det synes jeg er litt stas.

I april 2013 bestilte jeg igjen en del frø fra Gardens north, blant annet fem sorter clematis. Da de kom var det bare å brette opp ermene!

Clematisfrøene legges i vann et døgn, slik at man kan ta av det ytterste laget, dette gjør at de spirer raskere! Jeg merket 5 ziplockposer med navn og fant frem 5 små glass (barnemat/tomatpuré e.l.), litt vann i disse og hell frøene oppi. Jeg satte glassene i posene, og satte dem på kjøkkenbenken i et døgn.
Det er en veldig plassbesparende metode å bruke poser. Etter et døgn i vann, hadde jeg vermiculite i posene og litt vann, så vermiculiten ble lett fuktig. Jeg skrapte litt på det ytre skallet på frøene, for å få et lite hull. Noen av frøene er så små at dette ikke er nødvendig. Frøene hadde jeg i vermiculiten, posene ble lukket og satt vekk.

Så er det "bare" å sjekke posene med jevne mellomrom. Jeg håper de spirer etterhvert, det kan variere litt hvor lang tid det tar, så det gjelder å være tålmodig. Håper jeg kan komme med en oppfølger til dette innlegget om ikke altfor lenge!


Clematistypene jeg har sådd er:
Clematis fruticosa
Clematis fruticosa blir inntil 1 m. Native to China and Mongolia. A rare-in-commerce shrubby species clothed in rubbery dark green foliage and intensely fragrant, bright lemon yellow, semi-nodding, bell-shaped flowers in late summer. Its non-clinging stems can lean against a support or allowed to tumble over a low wall. It is very drought tolerant and cold hardy and grows best in full sun and needing excellent drainage. May be difficult to keep in areas that have wet winters
Clematis heracleiforlia
Clematis heracleiforlia 30-60 cm. A really lovely non-climbing herbaceous species with erect stems, arching outward from the center and woody at the base. Large green leaves and hyacinth-like, very fragrant, clusters of tubular blue flowers in whorl-like cymes in late summer. This is the progeny from seeds originally collected in China. It is a beautiful clematis that is extremely fast and easy from seed; often flowering late the first season if set out early enough.
Clematis hirsutissima 15 cm. One of the most distinctive species in the genus, native to the Rocky Mountains. The fact that it has historically been placed in both Anemone and Pulsatilla shows that there was no initial agreement as to status of the plant. The beautiful purple-blue nodding flowers and seed are very pulsatilla-like. This is a tufted, small upright perennial species with bluish-green foliage perfect for the rock or crevice garden.
Clematis reticulata 3m. A rarely available native of the south-eastern and southern USA growing in open woods, fields and in thickets, on dry, sandy soil. Sometimes confused with pitcheri; this is a climber with pale-lavender to purple urn-shaped flowers tipped pale green. The foliage is finely reticulated.
Clematis viorna A beautiful and variable species native to the eastern USA, growing along wooded riverbanks and in scrub. Bears downy, thick and leathery vase-shaped flowers in spring to summer.


Clematis viorna



1 kommentar:

  1. Så spennende! Her var det jo masse nydelige klematis. Godt å høre at de er enkle å få til å spire. Inspirerende å lese. PS: Ja du og lillegutt er hjertelig velkommen til hagevandring, med eller uten storesøster! :) Hun er jo ikke så lett å få løs herfra, og de finner jo raskt tonen da.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad om du legger igjen en kommentar :)