søndag 21. april 2013

Sjokoladefudgekake med bringebær


I tillegg til bilkaken, ville jeg ha en sjokoladekake i lillebrors bursdagsselskap. Jeg lagde den samme som jeg hadde i barnedåpen hans, en sjokoladekake med surmelk i. Den er så saftig og god! Denne gangen lagde jeg den i langpanne, som oppskriften sier.
Kaken fra dåpen med herlig glasur og melkesjokoladenonstop finner dere her.


6 1/2 dl sukker
2 ss bakekakao
1 ss natron
1 egg
150 g smeltet smør
7 1/2 dl kefir
10 dl mel

Alt blandes i en bolle og røres sammen, ha røren i en langpanne og stek på rist midt i ovnen på 175 grader i 30 min. Avkjøl kaken.

Sjokoladefudgeglasur
100 g smør
200 g kokesjokolade
400 g melis
0,5 dl melk
200 g kremost

Smelt smør på lav varme, ta gryta av varmen, tilsett sjokolade og rør til glatt. Avkjøl. Tilsett vekselvis melk og melis og visp til luftig.
Når kaken er avkjølt deles bunnen i to, jeg brukte bare halve til denne og den andre ble pakket inn og fryst.
Glasuren sprøytet jeg som dere ser på bildet øverst og pyntet med bringebær!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad om du legger igjen en kommentar :)