mandag 29. april 2013

Hjemmelaget majones

Majones er i teorien veldig enkelt og godt å lage selv. Jeg sier i teorien fordi det kan virke som at noen ganger går det bare galt, selv om en gjør alt rett. Et par tips er å ha ferske egg og romtempererte råvarer.

Denne gangen hadde jeg dagsferske egg (fra nabohønene), og jeg rigget meg opp med alt jeg trengte for å lage majones. Jeg har ofte hellehjelp av mannen, men han var opptatt med å få en sint, liten gutt til å sove. Så da fant jeg frem en dings som egentlig hører til foodprosessoren, denne har et lite hull i bunnen og gir en perfekt stråle med olje.

Jeg har prøvd såkalt idiotsikre metoder, med stavmikser, og feilet, men i dag gikk det så det suste for hånd. Armen holdt helt i mål også! Ferdig majones på under 5 minutter.

Du trenger:

3 eggeplommer
2,5 dl rapsolje
1 ts dijonsennep
2 ts riseddik
salt og pepper

Rør sammen sennep og eddik i en glassbolle, ha i eggeplommene og visp det sammen. For stødighet er det greit å sette bollen på en fuktig klut. Finn frem ballongvispen og visp i vei, samtidig som du sakte, sakte tilsetter oljen. Når den begynner å bli tykk kan du tilsette litt mer olje av gangen. Smak til med salt og pepper.

video


1 kommentar:

  1. Det så kjempegodt ut. Jeg spiser så sjelden majones så den enkle på tube fra butikken holder mer enn nok for meg.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad om du legger igjen en kommentar :)