lørdag 20. april 2013

Bilkake til lillebror

I dag feirer vi lillebror som har blitt ett år, hipp hurra for store gutten! Det siste året har gått utrolig fort! Vi hadde felles feiring med barselgruppen for en uke siden og det var veldig koselig! Søsken var med og også noen andre venner. Disse ettåringene skjønner ikke så altfor mye av hva som skjer uansett, så derfor var det veldig greit med felles feiring.

I helgen har vi besøk av mormor og oldemor, og så kommer farmor og farfar. Selve feiringen er nok mest stas for storesøster. Hun har gledet seg til ballonger og kake i mange uker! Hun mente at vi måtte ha en kake som så ut som en bil, så da er det bare å hive seg rundt! Jeg gjorde det enkelt og det var veldig stas for storesøster! Banankake med kremostglasur, pyntet med ballerinakjeks og geletopper.

Jeg har også laget en sjokoladekake med sjokoladefudgeglasur og bringebær, oppskriften på denne kommer i et eget innlegg.

Banankake er mannens favoritt og oppskriften er svigermor sin.

3 egg
2 kopper sukker (jeg bruker halv mengde)
1/2 kopp smør
1 dl melk
2 kopper mel
2 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
1 ts natron
2-3 modne bananer (kjøres glatte med blender)

Pisk egg og sukker til eggedosis.
Ha vekselvis i smeltet smør, melk og mel (bland vaniljesukker, bakepulver og natron i melet).
Til slutt mosede bananer.
Stek i rund, smurt form. 175 grader i 1 time. Avkjøl på rist.

***
Denne gangen lagde jeg halvannen oppskrift, og brukte en rektangulær form på 33x23x5 cm. Jeg stekte kaken på 160 grader i 1 time og 15 minutter. Snudde den over på rist mens den enda var varm.



Kremostglasur
150 g kremost naturell
100 g smør, romtemperert
1 ts vaniljesukker
375 gr melis

Vispes sammen til en glatt glasur

Kakebunnen skjæres til som på bildet, en bit til nederste delen og en til øverste. På min skjærte jeg ut midten til nederste delen, og brukte kantene til øverste delen. Jeg hadde glasur i mellom og dekket hele bilen med glasur. Ballerinakjeksen ble til hjul, og geletoppene ble lykter og vindu foran og bak! Helt enkelt, men alikevel mer enn nok!



1 kommentar:

Jeg blir kjempeglad om du legger igjen en kommentar :)