lørdag 30. mars 2013

Eggs Benedict - litt forenklet

I dag lagde jeg Eggs Benedict til frokost. Eggs Benedict er toast med skinke, posjert egg og hollandaisesaus. I dag stekte jeg go´ og mager bacon og lagde en juksesaus i stedet.

Sausen:
2 ss smør smeltes
Ta gryten av varmen og visp i
1 ss hvetemel
Sett gryten på lav varme og spe med
1,5 dl melk
Smak til med ris-/hvitvinseddik (ca 1-2 ts)
Salt og pepper
Ta sausen av varmen, rør i 1 ss smør og to eggeplommer. Jeg hadde i litt frisk persille også.

Posjerte egg:
Kok opp 1,5 l vann (ca halvfull, middels stor gryte), med 2 ss lys eddik og litt salt. La vannet fosskoke, før du justerer ned varmen til det bare småbobler litt, eller egentlig til det bare simrer, det skal ikke være for mye bobling i vannet.
Bruk ferske egg, jo ferskere jo enklere, og knekk det i en espressokopp e.l. Plommen må være hel. Bruk en sleiv og rør i vannet, rundt og rundt, og slipp egget kjapt ned i midten. Da hjelper vannet til med å "samle" egget. Egget skal koke i 3-5 minutter, alt etter som hvor stort egget er og hvor bløtt du vil ha det. Ta det ut med en hullsleiv og over i et vannbad med kaldt vann. Legg det deretter over på en tallerken med tørkepapir, så det får rent av seg litt.
Hvis du skal lage mange, kan det være lurt å lage bare et eller to av gangen, kjøle de ned, og så bare ha de i varmt vann i ca 15 sekunder, før du serverer de.  Jeg lager bare et av gangen, for jeg er ikke så god på det enda. I dag lagde jeg 4 stykk, hvor 1 ble perfekt, 1 ble ganske bra, 2 ble tålige og 1 ble mislykket. Så da kan være lurt å ha noen ekstra egg i beredskap!

Anrett på fat, en skive godt og grovt brød (jeg brukte speltbrød fra rema1000), godt smør, skinke, egg og saus. Og så en liten persillekvast på toppen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad om du legger igjen en kommentar :)