torsdag 7. mars 2013

Den første grøten

Hvis man vil begynne med grøt før babyen er 6 måneder, så kan det være lurt å begynne med en grøt uten gluten. Gluten bør introduseres forsiktig, og helst sammen med morsmelk. Ris- og maisgrøt gode alternativer. Begge får du kjøpt på butikken, og begge kan du lage selv. Jeg kjøpte både maismel og rismel på Coop Mega til lillebror.
Storesøster fikk risgrøt da hun var liten, en mild grøt, som er grei å begynne med. Lillebror fikk maisgrøt kokt på maismel, kokt på 5 min, enkelt og greit. Til storesøsters risgrøt brukte jeg riskorn, da fant jeg ikke mel i butikkene.




Risgrøt

50 g hvit, rundkornet ris (grøtris, sushiris, risottoris)
1-1,5 dl vann
4 måleskjeer morsmelkerstatning (pulver)

Skyll risen under rennende, kaldt vann. Ha risen over i en liten gryte og dekk med vann. Kok opp, rør godt og la risen stå og trekke i 25 minutter på lav varme. Rør av og til, og pass på at risen ikke setter seg fast i bunnen. Fyll på med vann underveis om nødvendig!

Ha risen i foodprosessor, og tilsett mme. Kjør den til en glatt puré. Juster evt. med mme om du ønsker en tynnere eller tykkere grøt.

Grøten er godt egnet til frysing. Fryst grøt må tines helt og gjennomvarmes før servering.


Maisgrøt

1 ss maismel (ikke maizenna)
2 dl vann
4 måleskjeer morsmelkserstatning (pulver)

Kok opp under omrøring, la koke på svak varme i 5 min. Pass på at det ikke brenner seg. La grøten kjøle seg litt, om grøten er for tykk kan du rør inn litt vann (kokt til de minste) til passe konsistens. Når grøten nærmer seg serveringsklar, rører du inn morsmelkserstatning.

Når babyen har vendt seg til frukt, er det fint å blande i disse grøtene for variasjon. Eplemos, pæremos, banan og mango er fint å blande i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad om du legger igjen en kommentar :)