søndag 24. mars 2013

Berlin del 3 - mat

Dette blir det siste Berlin-innlegget og denne gangen skriver jeg om maten vi spiste. Kort oppsummert kan jeg anbefale Berlin på det varmeste. Jeg har veldig lyst til å reise tilbake selv, men da fra torsdag til søndag for å ha en dag til med åpne butikker og litt nærmere sommeren, for å ha litt bedre (i hvert fall varmere) vær!

Vi ankom Berlin fredag midt på dagen, og etter å ha sjekket inn på hotellet gikk vi ned til Alexa på Alexander Platz. Her var det en food court i andre etasje. Det var et stort område med sitteplasser og  mange ulike kafeer rundt, så her kunne vi velge og vrake. Her var alt fra mexikansk, mongolsk, grill, norsk laks, subway, pasta, pizza, sushi, yoghurt-is, kaffebar +++. Trangt om plassene var det, men det var bare å sirkle litt, så fant vi noe ledig ganske kjapt!

Første kvelden spiste vi på hotellets restaurant Dos Palillos. Dette viste seg å være en fantastisk restaurant, som lager autentiske asiatiske retter, og serverer den som tapas. På Casa Camper i Barcelona er det også en Dos Palillos restaurant, som faktisk fikk en Michelin stjerne i år, og det sier jo sitt om standarden! Vi bestilte en 17 retters meny, som kostet 65 euro. Vi satt langs en lang bar og spiste, og så rett på kokkene som forberedte maten vår. Her ser dere makien, som vi faktisk måtte lage selv!



Lørdag formiddag hadde vi en shoppingrunde i Mitte, og før vi dro videre gikk vi innom Kaffeemitte og drakk en cappuchino. God kaffe og god atmosfære! De hadde enkle lunsjretter også, så dette hadde nok vært et sted for litt mat også!

Etter runden vår på KaDeWe, følte vi for å aklimatisere oss og fant frem til Brauhaus Mitte ved Alexander Platz. Et skikkelig brunt sted som lager sitt eget øl i fire varianter. Vi hadde lyst på "ordentlig" tysk mat og bestilte øl og Berliner Curry Wurst. Enkelt og godt, rett og slett bare pommes frites, pølse, ketchup og et dryss curry! 


Lørdg kveld Fridas Schwester og her var vi litt både og fornøyd. Vi ville spise forrett, hovedrett og dessert, men det første servitøren da sa, var at porsjonene var store og at det nok ble litt mye mat. Hun foreslo at vi kunne dele forrett, det gjorde vi og delte en tallerken innbakt chevre og en forrett var mer enn nok til to. Til hovedrett ville vi ha lam med potetterrin og spisskål, men servitøren foreslo at kanskje vi skulle ha to forskjellige retter, så mannen bestilte i stedet kylling surret i bacon med risotto. Mitt lam var herlig, poteten god, men litt mye smør på kålen så denne var litt for mektig. Mannens kylling var ordinær, risottoen i overkant mektig og litt lite kokt. Og igjen alt for store porsjoner. Mannen sa faktisk at han var så godt vant hjemmefra, så dette kunne jeg gjøre bedre selv! Takker for tilliten, og noterer meg en lørdagsmiddag i nær fremtid! Til dessert spiste vi lavendelis, jeg var skeptisk og trodde jeg skulle få is som smake duftposer. Men lavendelsmaken var diskret og isen veldig god!

Etter den mislykkede sightseeingen vår i snøværet på søndag spiste vi lunsj på en italiensk restarant vis-a-vis Hackescher Höfe, denne var egentlig som en ok italiensk restaurant man finner hvor som helst, vi spiste gnocchi i tomatsaus og en litt anemisk canneloni med ricotta og spinat. Det varmet to kalde turister og vi gikk fornøyde hjem til hotellet for å drikke kaffe!

I 7. etg på hotellet var Tentemple, et fantastisk 24-timers tilbud med snacks, mat og drikke. Pastasalat, sandwicher, kake, dessert, m&m og mye mer! I tillegg til fantastisk god kaffe. Jeg har seriøst aldri drukket så god kaffe noen gang. Jeg sendte faktisk en mail til hotellet for å finne ut hva slags kaffebønner de bruker. Det var tyske J.J Darboven, så nå prøver jeg å finne ut om det er noe vi kan få tak i her hjemme. Det var J.J. Darboven Alberto Caffe Crema. Så om noen er i Tyskland og kommer over denne, blir jeg overlykkelig for en pose hele kaffebønner!

Søndag siste vi middag etter kinoen, på Hackescher Hof som hadde kjempegod mat. Vi hadde vilttallerken, med pølse, skinke, gåseleverpate og herlig tilbehør. Til hovedrett bestilte vi indrefilet av storfe og is til dessert. Dette stedet anbefales!

Etter middagen bar det hjem til hotellet for å pakke kofferten og mandag morgen dro vi mot flyplassen, rett etter frokosten!

1 kommentar:

  1. Hei søte du *smiler*

    Da fikk jeg endelig tid til å besøke deg, takk for alle fine ord du legger igjen hos meg *glad*

    Håper du koser deg og har en finfin påske!
    klemklem

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad om du legger igjen en kommentar :)