lørdag 1. september 2012

Marsipankake til barnedåp

2. september bæres lillebrorbaby frem til dåp og da må vi ha en ordentlig marsipankake. Jeg deler selvfølgelig oppskriften og fremgangsmåten med dere!

I min marsipankake bruker jeg både vanlig sukkerbrød og sjokoladesukkerbrød, denne gangen fylte jeg kaken med en jordbærostekrem. Kaken trekkes med hvit marsipan og pyntes med en liten sovende baby under et teppe!



 Jeg bruker denne oppskriften, for da kan jeg lett tilpasse ulike former.






Den kan enkelt lages i sjokoladevariant ved å bytte ut halvparten av hvetemelet mot bakekakao.

Smør og kle en form med bakepapir og sett ovnen på 175 grader.

Pisk egg og sukker til en lys og luftig eggedosis, minst 10 min.
Bland hvetemel, potetmel, bakepulver og eventuelt bakekako i en bolle. Sikt melblandingen på et bakepapir, og tilsett forsiktig i eggedosisen. Vend forsiktg melblandingen med en slikkepott. Rør fra kanten og inn mot midten og roter gjerne bollen samtidig. Fortsett til alt er blandet.

Hell røren i formen og stek midt i ovnen til kantene såvidt begynner å skrumpe, dette tar 35-45 minutter avhengig av ovnen.

Snu kaken over på rist for avkjøling. Pakkes godt inn i plastikk med en gang den er avkjølt. Oppbevares i kjøleskap eller i fryser.


1 pk frosne jordbær (400 g)
1 dl kremfløte
1/2 vaniljestang
1 pk maskarponeost
1 ss gelatinpulver

Smelt og sil av jordbærene (ta vare på saften, den brukes til å dynke sukkerbrødet). Rør bærene med 2 ss sukker. Skrap ut frøene i vaniljestangen og ha de i osten som piskes myk. Kremen piskes stiv. Bland sammen krem, ost og jordbær. Gelatinen røres ut i 2 ss vann og varmes i mikro (se forklaring på boksen). Bland gelatinene sammen med jordbærkremen mens du rører godt.


Marsipankaken dekkes med krem uten sukker og trekkes med hvit marsipan. Jeg bruker pals hvite marsipan, den er kjøpt på nettet og oppbevart i fryseren i tett plast. Jeg kjevler ut lokket med potetmel, så det ikke skal klistre seg til benken. Lag et lokk som er mye større enn kaken, og ikke for tykt. Da er det lettest å få det fint på kaken.

Jeg farger noe av marsipanen hudfarget og noe blått. Av den hudfargede lager jeg en sovende baby, ved hjelp av en silikonform. Den blå marsipanen kjevler jeg ut og skjærer ut et teppe babyen skal ligge på, den skal få et lite hvitt pledd over seg. Jeg lager også noen små blomster som jeg legger langs kanten.



5 kommentarer:

  1. Du kan være stolt av deg selv, kaken er utrolig flott! Gratulerer med dagen i morgen, håper dere får en fin dåpsdag for lillebror!

    SvarSlett
  2. Kjempe fin kake:-) lykke til med dåpen i dag, vi og skal ha dåp i dag:-)

    SvarSlett
  3. Dæven, så flink du er! Den ble super-fin!

    SvarSlett
  4. Tusen takk alle sammen! Dåpen gikk kjempefint :) Kaken smakte også godt, vi hadde et par andre kaker også og oppskrift på disse kommer etterhvert!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad om du legger igjen en kommentar :)