tirsdag 4. september 2012

Kokebøker på vei i posten

Hipp hurra, og du som jeg gleder meg. Her i huset ser vi på Masterchef Australia, mye bedre enn variantene fra USA og Norge som er sendt på TV3 (?). Masterchef Australia sender de på TLC.

Jeg blir veldig inspirert når jeg ser det og bestemte meg i går kveld for å bestille noen begynner-kokebøker. Jeg får vanligvis litt penger til bursdag og jul, så i år blir det kokebøker for disse pengene.

Jeg googlet "best beginners cookbooks" og fant denne artikkelen. Så bar det inn på amazon for å se hva jeg kunne finne. Jeg endte opp med disse:

The America´s Test Kitchen Cookbook, dette er kokeboken fra TV serien America´s Test Kitchen. Den er delt inn i 26 kapitler, basert på episodene i TV serien. Her er oppskrifter på alt fra den enkleste tomatsaus til de mer avanserte terter. Teknikker og smakstester, utstyr med mer.

Julia Child, som har skrevet Mastering the Art of French Cooking, er som en amerikansk Ingrid Espelid Hovig. Hun har gitt amerikanerne det franske kjøkken. Hun var kokk, forfatter og TV-personlighet. Denne boken er en klassisk kokebok med hele 524 oppskrifter og over 100 illustrasjoner. Den ble først utgitt for over 40 år siden og revidert flere ganger siden. Denne er fra 2001. “Anyone can cook in the French manner anywhere,” skrev forfatterne Mesdames Beck, Bertholle og Child, “with the right instruction.”

 How to Cook Everything er skrevet av amatørkokken Mark Bittman. Hans mål er å lære folk å lage mat enkelt og godt! "Simple Recipes for Great Food". Jeg håper det er så enkelt og at jeg nå kan lære å lage "alt"!

Essentials of Classic Italian Cooking er nok en nødvendighet om jeg vil lære italiensk kokekunst. Vi var på bryllupsreise i Italia og spiste utrolig mye god mat! Den er skrevet av Marcella Hazan, født i Italia, men flyttet til New York som nygift. Der måtte hun lære seg å lage mat til sin mann. Etterhvert begynte hun med matkurs fra sin egen leilighet, så åpnet hun sin egen kokkeskole. I 1973 var hennes første kokebok utgitt, The Classic Italian Cook Book. Den ble etterfulgt av More Classic Italian Cooking i 1978, og i 1992 ble de to første bøkene samlet i et volum i Essentials of Classic Italian Cooking. Og den står snart i min bokhylle.

Joy of Cooking er et mor-datter prosjekt utgitt første gang for over 75 år siden. Enken Irma Rombauer brukte alle sine sparepenger på å gi ut denne boken. Datteren Marion testet oppskriftene og har illustrert boken. Boken er nå utgitt i niende reviderte utgave og er valgt ut av New York Public Library som en av de 150 viktigste og mest inflytelsesrike bøker i vårt århundre. Den har lært tusenvis å lage mat, og gledet millioner utover det. Vi får nå håpe at den skal lære meg å lage allslags og glede de rundt meg med god mat!



Boken med det lange navnet The King Arthur Flour Baker's Companion: The All-Purpose Baking Cookbook  er en bakebok og om jeg ikke tar helt feil er King Arthur et varenavn for ulike "melprodukter". Her er oppskrifter på cookies, sjokoladekaker, pannekaker, vaffler og brød. Den inneholder mer enn 350 oppskrifter og har kapitler om mel, søtning, fettstoffer, hevemiddel med mer. Så her lærer man litt om alt!

Så tilslutt et bilde av kokebokhylla mi i dag. Alt står ikke her, men det nyeste og det vi bruker. Jeg må innrømme jeg finner mest på nettet, men jeg liker godt kokebøkene mine og skal bli flinkere til å bruke dem. Kanskje jeg må ha en liten opprydning og ha en give-away med de bøkene som er kjøpt og ikke brukt? 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad om du legger igjen en kommentar :)