onsdag 29. august 2012

Pallesofa - del 1

Jeg tror det er mange som har laget seg en pallesofa denne sesongen, det har blitt veldig in og vi har sett det i utallige blogger og magasiner. Jeg laget pallesofa på uteplassen vår ved kjøkkenet i fjor, i år har jeg fått et par nye puter og frisket opp litt med en gammel rekekasse og litt annen pynt.

Vi skal ha barnedåp til helgen og i den forbindelse rydder jeg inne og ute, og nå er det pallesofaen som står for tur. Jeg skal formsy trekket til madrassen, tørke over vinduskarmene bak og mannen har fått i oppdrag å størsuge alle putene.

Jeg tenkte jeg skulle vise dere hvordan dere formsyr trekk til madrassen og hvordan min pallesofa tar form fra "skrætsj"!

Pallesofaen min består av 4 europaller, og jeg har satt de oppå hverandre to og to. På de nederste har jeg skrudd på bein, for å unngå at de står rett på plattingen. Beina som er på nå har holdt i to sesonger, men de har rustet litt. Så neste sesong skal jeg se om jeg finner noe som er beregnet på å stå ute.

Madrassen er billigste sort fra jysk, 200x90 cm. Jeg har skinnfeller oppå og synes det holder med denne madrassen. Trekket til madrassen er en akrylduk fra kid. Nå jeg skal formsy denne legger jeg den opp ned med madrassen oppå.

Først markerer jeg hjørnene, og så høyden på madrassen.


Når jeg skal sy, syr jeg først sammen ved de rosa strekene, rett mot rett, og så de grønne.

Fortsettelse følger fra sybordet....

5 kommentarer:

  1. Jeg må definitivt begynne å samle paller!!! Neste vår/sommer vil jeg ha palle-krok. Det er sååå fint! Da skal jeg lete opp dette innlegget igjen, kanskje jeg innen den tid har fått symaskinen min ut av esken sin, g kan lage formsydd trekk, jeg også:P
    Klem Nina

    SvarSlett
  2. Etter megaryddesjau før helgen (dåpshelg), så finner jeg ikke igjen trekket! Er det mulig... Vasket det og hang det over rekka, da det var tørt tok jeg det ned og la det...... Arg!

    SvarSlett
  3. Utrolig stilige bilder!!

    SvarSlett
  4. Hvor høy ble pallene, når du gjorde d på denne måten og bruker du hele paller... du sager de ikke i 2 på langs f.eks?

    SvarSlett
  5. Hei Anonym, høyden er 40-45 cm (beina er snaue 10 sm, madrassen 10 cm og pallene er vel litt over 10 cm). Jeg må måle for å få det nøyaktig. Veldig passe sittehøyde. Jeg bruker hele paller, så den er ganske dyp. Jeg har godt med puter i ryggen ;)

    Det kommer et innlegg om pallesofaen denne sesongen, med alle detaljer, madrass, puter, skinnfell +++ men først må jeg beise terassegulvet ;)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad om du legger igjen en kommentar :)